HCCAP = riskbedömning

Ikväll har jag varit på livsmedelshygien utbildning på jobbet och det är invecklat värre, rentav en hel djungel med lagar, skyldigheter, egenkontroll, temperering och mycket mer...
Vi fick en ny livsmedelslag 1 jan 2006 och det ställs höga krav på att jobba med tillagning av livsmedel.
Det börjar redan när man tar emot en vara man beställt till det att det ska säljas och serveras.
Maten ska hålla en viss temperatur hela tiden och hygienen är jätteviktig. Det är intressant att lära sig mer om detta men samtidigt lite osmakligt då man vet att vid fel mathantering kan man dra på sig matförgiftning och infektioner orsakat av bakterier, virus, parasiter eller mögel.

På mitt jobb går vi nu en grundkurs i livsmedelshygien och på mitt jobb driver vi både restaurang, café, catering, konferens och chokladtillverkning och i alla dessa verksamheter jobbar vi med livsmedel.

Kommentarer

Skriv en snäll kommentar här:

Vad heter Du ?:
Glöm inte bort mig

E-postadress: (bara jag ser den)

Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat ?:

Trackback
RSS 2.0